dissabte, 28 d’octubre del 2017

LLUITA PER LA LLENGUA


Joan Sales se’ns mostra com un lluitador incansable i entusiasta, un home de bona voluntat i bon criteri, disposat a arriscar-se per salvar la nostra literatura. Obstinat en canviar el registre d’una història que no ens ha estat favorable, va ser lleial a una llengua i a un país. Ell deia que l’únic que pot salvar una literatura és que hi apareguin obres interessants.
 L’exigència va ser el seu lema a l’hora de seleccionar els originals que li arribaven i no va dubtar en  rebutjar els que no li semblaven prou bons. Tal com escriu a la Mercè: " Potser entretant ja us haureu adonat que no sóc més que un bon noi com una casa, diguin el que diguin els novel·listes rebutjats pel CLUB, amb unes ganes immenses que les novel·les publicades pel CLUB siguin formidables i tinguin èxits clamorosos i surtin traduïdes a totes les llengües”.


                                         Pregunta estrella

Joan Sales escriu:

     En la carta del 18 octubre em dieu "guillat" -però no m'enfado. Simplement penso: i si tingués raó?

     Penseu que si teniu raó (i qui sap...), el que heu de sentir per mi és llàstima - i no pas ràbia.



                                             Estic guillada?


M’agrada resoldre els encreuats del diari Avui. Ho he convertit en un ritual ineludible de fidelitat, en una mena d’addicció. Els dies que no m’ha vagat posar-m’hi per mil coses, sento haver faltat a un deure sagrat, i recuperar aquesta pèrdua és el primer que faig en llevar-me a l'endemà. Si viatjo on no hi ha l'Avui, demano al meu fill que me'l compri cada dia i així, en tornant, resolc els encreuats enyorats i puc respirar tranquil·la. 
Quan ho explicava a la meva amiga Montserrat, que no té gens de tirada per aquestes coses, vaig veure que em mirava al·lucinada. Només li faltava dir-me que estic guillada. Potser té raó i ho estic, no sé.


Fa uns quants anys, vaig fer un vídeo de la cançó “Si volíeu escoltar” (no recordo a quin curs pertany) i avui el torno a penjar. És una cançó de lluita i esperança que la Dolors ha triat per arrodonir aquesta lliçó.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada